معرفی انواع دستگاه لیزر موهای زائد

استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد یکی از مطمئن‌ترین و موثرترین روش‌هاست. البته نتایج استفاده از این فناوری زمانی موثر و مشهود است که توسط بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد انجام شود. نمی‌توان فقط یکی از فناوری‌ها یا دستگاه های لیزر موهای زائد را به عنوان بهترین آنها معرفی کرد. هرکدام از دستگاه ها مزایا و معایبی دارند و برای افرادی با رنگ پوست و شرایط مختلف، مناسب هستند. بنابراین برای اینکه درمان مطمئن و ایمنی داشته باشید و از نتیجه کار هم راضی باشید، حتما باید کارکرد دستگاه های لیزر را بشناسید تا بتوانید مناسب‌ترین آنها را برای پوست خودتان انتخاب کنید.

در ادامه انواع مختلف دستگاه های لیزر موهای زائد را به لحاظ کاربرد و معایب و مزایا با هم مقایسه می‌کنیم.

 

انواع فناوری ها و دستگاه های لیزر موهای زائد

به صورت کلی ۴ نوع فناوری برای لیزر موهای زائد داریم که هر کدام استفاده‌های مخصوص به خودش را دارد:

اولین فناوری، آی پی ال (IPL) نام دارد. این فناوری در اصل لیزر به حساب نمی‌آید و تنها پرتوی نور است. از فناوری IPL بیشتر در دستگاه لیزر خانگی یا سالن های زیبایی و ماساژ استفاده می‌شود. اما سه فناوری دیگر که شامل الکساندریت، دیود و ان دی یاگ است، دستگاه های کلینیکی به حساب می‌آیند و تنها پزشک یا اپراتور حرفه‌ای مجاز به استفاده از آنها است و کارکرد شخصی ندارند. فناوری قدیمی‌تری به نام لیزر روبی هم داریم که به نوعی پیشگام سایر انواع فناوری‌های لیزر موهای زائد محسوب می‌شود. اما امروزه دیگر کاربرد چندانی ندارد. به همین دلیل است که لیزرهای آی پی ال و روبی در کلینیک‌های زیبایی به علت اثرگذاری پایین استفاده نمی‌شوند.

 

تشخیص فناوری مناسب لیزر موهای زائد

اما چطور تخشیص دهیم کدام یک از سه فناوری کلینیکی برای پوست و موی ما مناسب است؟

معمولا برای تشخیص این مسئله از به رنگ پوست توجه ویژه‌ای می‌شود. رنگ پوست و ضخامت موی افراد در میزان اثربخشی دوره درمان تاثیر مستقیم دارد و هرچه یک فناوری لیزر با شرایط شما سازگارتر باشد، نتایج بهتر و ماندگارتری هم خواهد داشت. در عین حال باید دقت داشته باشیم که از دستگاهی استفاده کنیم که قطر تابش مناسب، وقفه‌های تابشی ایمن و سیستم خنک کننده‌ موثر دارند.

 

دستگاه مبتنی بر فناوری لیزر الکساندریت (Alexandrite Laser)

از معروف‌ترین انواع لیزر مورد استفاده در کلینیک‌های زیبایی و لیزر موهای زائد، فناوری لیزر اکساندریت است. نکته اولی که باید درباره این فناوری بدانید، این است که الکساندریت، نام فناوری لیزر است و نام خود دستگاه یا برند آن نیست. طول موج این دستگاه 755 نانومتر است. بنابراین برای سفیدپوستان اروپایی و ایرانی‌هایی که پوست سفید و شفافی دارند، مناسب است و آنهایی که موهای ضخیم یا رنگ پوست سبزه یا تیره دارند، نمی‌توانند بهترین جواب را از این دستگاه بگیرند. به این علت که این دستگاه انرژی موجود در ملانین‌های فولیکول مو را جذب می‌کند، اما در پوست‌های تیره‌تر، ملانین نه فقط در مو، بلکه در پوست هم موجود است و جذب انرژی آن توسط دستگاه باعث گرم شدن یا در مواردی سوختن پوست شود.

تغییر تیپ پوستی در افراد هم اهمیت زیادی در نتایج دوره‌ی درمان دارد. در بیشتر مواقع رنگ پوست دست و پا یا شکم افراد با رنگ پوست نواحی دیگر بدن مانند زیر بغل، کمر یا ناحیه‌ی بیکینی متفاوت است. برای این افراد باید از ترکیب دستگاه های متفاوت استفاده کرد. البته اخیرا دستگاه های جدیدتر الکساندریت به بازار آمده‌اند که می‌توانند تمام تیپ‌های پوستی را تحت پوشش خود قرار دهند و در این بخش پیشرفت داشته‌اند. با این حال تمام دستگاه های الکساندریت 755 نانومتر است.

asiatebadmin951
ارسال دیدگاه